Startsidan  ·   Instagram  ·   Om Mysan  ·   Om Mig

Hon är bra fin

Skrivet:    ·  Moa Sigel
Lillskruttan, tur att hon är söt alltså haha! 
 
Vi red på banan idag och det kändes lite underligt och det har väl gjort det hela tiden men ja hon är ju inte stark och orkar inte och har inte muskler och bla bla bla. Idag testade jag att be henne att trava på ordentligt och då släppte det mer eller mindre helt. Visst, vi gör inte perfekta hörnpasseringar men hon travar och sätter under sig bra. Högersidan är finare än vänster men det är ju vänster bak som spänningarna sitter. 
Skrittade först igång på serpentiner med volter i och stora åttor och bara böjde igenom henne i låååång och låg form. Hon är så säker och avslappnad i skritten nu, det är nästan löjligt. Koncentrerade mig på att verkligen rida igenom henne med sitsen då jag är lite slarvig med sitsen och helt klart fick jag jobba men med urbra resultat! Travade igång på fyrkanten ett varv i varje och bara red med sitsen och lät henne springa på. Inte hetsigt eller något sånt. Jobbade i form och bara längde steget, duktig häst! 
 
Började med övergångarna och gjorde 2 övergångar mellan trav till skritt och 2 mellan halt och trav i varje varv och nöjde mig efter det. Hon kändes fin och det kändes verklgien att hon lossnade mer och mer för varje övergång. Första gångerna hade hon svårt att komma igång med traven och blev lite passaktig men i slutet var det fina övergångar. Hon är väldigt olika i sidorna. Säkrare i traven i vänster men viker sig i hörnen då hon inte är stark nog och har lite spänningar kvar i vb. I höger är hon inte lika säker men är starkare och har inga problem att böja och ställa. Men hon känns pigg, glad och arbetsvillig. I slutet fick jag en riktigt bra känsla. 
Travade av på fyrkanten i båda varv och gick in på en varsin stor volt i varje. Efter det skrittade vi av på samma vis som vi skrittade fram. Hon var jätteduktig verkligen och detta var ett lite hårdare pass för henne i och med övergångarna. Hon blev lite svettig så fick stå med fleecetäcke inne medan hon käkade sin mat och jag masserade och back on trackade. Det är viktigt att hon inte går ut blöt även om det är varm ute. Det börjar bli kyligt på nätterna och blir hon kall blir det inte bra i musklerna, hon har alltid varit sådan som får ont i ryggen och musklerna vid minsta lilla regn. Jag tycker det är lite larvigt med folk som täckar sina hästar hela tiden och så tidigt men jag börjar förstå när min står och skakar i duggregn mitt i sommaren och får ont! 
 
Imorgon är det massage av massör och vila för sessan! Lördag rider vi ut och sen får vi se hur jag ska göra! Ev blir det massage på söndag igen! 



DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR

Måndag Klättring + bommar
Tisdag Vila
Onsdag Dressyr
Torsdag Hoppning
Fredag Uteritt (medryttare)
Lördag Tömkörning
Söndag Uteritt

Moa Sigel

E. Super Arnie (US)
Ue. Count's Pride (US)
Mysan som hon kallas till vardags är en varmblodig travare som jag köpte i maj 2014 helt oinriden. Hon är en otroligt kärleksfull och trevlig häst som alltid försöker göra sitt bästa.


Linnea Johansson Kvick

Jag som driver bloggen heter Linnea och bor med min sambo och Mysan i Stockholm. Jag pluggar till ekonom och extrajobbar lite som sysselsättning och på fritiden har jag hand om min häst och umgås med min sambo och våra vänner. Jag föder upp guldhamstrar som en liten sidohobby också. Följ oss på våran resa här!

"Från travbana till tävlingsbana"

"Frysmärkt lika med utmärkt"
Follow on Bloglovin



Kontakt [email protected]