Startsidan  ·   Instagram  ·   Om Mysan  ·   Om Mig

Dressyr på en trött liten travare

Skrivet:    ·  Moa Sigel
 
Min lillebror var med ut till Mysan idag och knäppte lite kort på prinsessan och mig. Vi red ett kort joggingpass på banan då hon var hemskt trött idag. Blir vila på torsdag som det ser ut. Kan hon nog behöva! Dock tar vi nog en promenad eller så så hon får göra någonting, ska berätta mer om hur jag tänker sen. 
 
Vi brukar inte direkt ofta rida med andra på banan och helt ärligt får jag lite prestationsångest vilket är lite tråkigt. Jag har fått höra det mesta om vad travare är och inte är när jag ridit och att dom inte kan och bla bla bla. Så ja jag tycker det är lite jobbigt. Vi skrittade fram och hon sätter emot lite men vi kom till arbete rätt mycket snabbare än vanligt. Hon var som sagt trött men arbetsvillig. Skrittade mest rakt fram och stora volter. Skulle börja trava och hon är lite jobbig i början och tar till lite stress och pass men jag har börjat kunna lösa det rätt enkelt och tanken är att i veckan börja med magnesium för att försöka ta bort den värsta stressen. Men det är ju även då som jag får lite prestationsångest. Det är inte kul att rida och inte ens kunna trava. Och det ser rätt brutalt ut när hon kastar med huvudet och dummar sig. Jag gör egentligen inte mer än att bara rida lätt och ha ett ordentligt stöd och driva framåt men ja. Dock kom vi till trav rätt snabbt också och hon var lite stel och hård första varvet. Hon arbetade i form men var inte riktigt lösgjord. Efter det lossnade hon och oj vad fin hon var. När hon lossnar kommer steget, hon har så mycket steg att bjuda på i traven. Fina fina häst. Vi har så mycket kvar att utveckla och att denna trav finns nu, tänk om ett år wow. Vi travade volter och bara ställde och böjde. Som sagt - joggingpass. I vänster var hon lite "värre" än hon varit i veckan men hon var väldigt trött idag så det finns ju en förklaring att hon inte orkade lika mycket som vanligt när det krävs mycket av henne. Så hon sköt lite bog och så men vi kämpade. Vi travade av sen och ja magisk är hon. Vilken häst jag äger! 
 
Imorgon blir det lite jogging igen då min medryttare ska ut och så rida på banan för mig och jag ska visa lite hur jag rider min häst. Hon kommer dock bara rida ut på Mysan men det är bra att kunna få lite hjälp ibland också. Torsdag blir lång dag på jobbet för mig så då blir det prommis och vila. 
♡Emilie♡
Skrivet: 2015-12-02,  kl. 21:49:36

Efter att ha följt din blogg ett tag, så skulle jag råda dig att ta ut en duktig tränare som kan hjälpa er ur denna situation. Av bilderna att döma, så går hon för mycket på bogarna och använder inte stödet i tygeln på rätt sätt utan lägger hela sin tyngd att stödja sig på, vilket blir jättejobbigt. Se också till att hon är ordentligt lösgjord! Få hjälp av ngn från marken att visa vägen och hjälpa till att ställa igenom henne ordentligt. Du måste vidare och det klarar du inte på egen hand! Ett gott råd bara :)

Svar: Jag vill inte ta ut en tränare än då vi är under igångsättning och hon orkar inte jobba helt korrekt. Rider för en duktig kompis ibland och ja hon är bara rider ca 1 år så man kan inte förvänta sig att hon ska göra allt korrekt. Sen är hon en travhäst och det är inte lika enkelt att rida in en travhäst som en ridhäst. Jag klarar mig fin fint själv och gör det gärna i min takt på mitt sätt. Det är lin häst och vi har inte bråttom någonstans och är inte ute efter att komma någon speciell stans!
Linnea Johansson Kvick

♡Monica ♡
Skrivet: 2015-12-05,  kl. 11:12:33

Jag håller med ovanstående skrivare! Den största hjälp behöver man i början. Har man inte kommit längre i sin utveckling på 1 år borde man rannsaka sig själv! Oavsett hästras och ambition. För din häst skull, ta hjälp! Du kommer att förstå när du fått rätt hjälp 😉

Svar: Fast oj, har kommit GRYMT mycket längre än för 1 år sedan. Då var hon bara utriden lite i skogen för att hon var nyinriden och sen har hon varit skadad i många månader under sommarhalvåret nu. Ca 5 månader. Vi började kommer långt innan skadan och nu efter har vi precis satt igång LÅNGSAMT för att vi har inte bråttom och vi har tävlat. Jag vill göra detta på mitt sätt oavsett "rätt" eller "fel". Det har varit min dröm och plan att få göra det på mitt sätt och bestämma och avgöra själv och det tänker jag göra och det fungerar väldigt bra. Att jag skriver att saker går dåligt och så kommer jag göra oavsett hur jag gör detta för det är aldrig fläckfritt att utbilda en häst med eller utan tränare. Jag är nöjd med mitt upplägg och det är väl det som är huvudsaken?
Linnea Johansson Kvick




DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR

Måndag Klättring + bommar
Tisdag Vila
Onsdag Dressyr
Torsdag Hoppning
Fredag Uteritt (medryttare)
Lördag Tömkörning
Söndag Uteritt

Moa Sigel

E. Super Arnie (US)
Ue. Count's Pride (US)
Mysan som hon kallas till vardags är en varmblodig travare som jag köpte i maj 2014 helt oinriden. Hon är en otroligt kärleksfull och trevlig häst som alltid försöker göra sitt bästa.


Linnea Johansson Kvick

Jag som driver bloggen heter Linnea och bor med min sambo och Mysan i Stockholm. Jag pluggar till ekonom och extrajobbar lite som sysselsättning och på fritiden har jag hand om min häst och umgås med min sambo och våra vänner. Jag föder upp guldhamstrar som en liten sidohobby också. Följ oss på våran resa här!

"Från travbana till tävlingsbana"

"Frysmärkt lika med utmärkt"
Follow on Bloglovin



Kontakt [email protected]